fredag 4 december 2015

Farliga uppdrag & Entusiastiska systematiker

Jag gick i rask takt med Kråkan flygandes vid min sida. Nu gällde det att hitta de där ställena där De Andra Böckerna flyter i land.

- Jag ska skriva en lista, sa jag.

- En lista? sa Kråkan.

- Ja, över all världens länder, så jag kan bocka av de böcker som flyter i land från dem. Till slut kanske vårt Ö fångat upp hela världen!

Kråkan flög tyst ett tag.

- Men, sa han till slut. Är alla böcker från samma land likadana?

- Vad menar du? undrade jag.

- Är alla böcker från samma land likadana eftersom du kan bocka av landet när vi hittat EN bok därifrån?

Aj då. Jag funderade fram och tillbaka. Kråkan hade kanske rätt. Vad var det egentligen jag ville med min exkursion? Sätta en stämpel på ett lands alla böcker utifrån ett enda exemplar?

- Du kanske har rätt Kråkan, men vi måste börja någonstans. Så vi får vara extra försiktiga.

Kråkan saktade ner och landade på min vänstra axel. Viskade.

- Är det farligt?

- Det finns en risk, sa jag. Om vi inte är vaksamma. Försiktiga.

- Vad kan hända? viskade han än tystare.

Jag stannade upp och mötte hans blick.

- Vi kan bli entusiastiska systematiker, svarade jag.

Vårt äventyr hade plötsligt blivit betydligt mer riskfyllt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar